Bij IP-telefonie, Voice over IP of VoIP wordt het internet gebruikt om spraaksignalen te transporteren. Hierdoor wordt telefonie mogelijk op datanetwerken en ontstaat de mogelijkheid om de werelden van spraak en data samen te voegen. Hierdoor is nog slechts één infrastructuur nodig en kunnen bovendien nieuwe producten en diensten worden ontwikkeld.

Een voordeel is dat een intern telefoonnummer gekoppeld kan worden aan een IP-adres,waardoor een 

medewerker ook thuis via zijn interne telefoonnummer bereikt kan worden. Door middel van bijvoorbeeld een Hosted VoIP oplossing is het ook mogelijk om niet op basis van IP adres maar op basis van een gebruikersnaam en wachtwoord een telefoonnummer te registreren.

De kwaliteit van het signaal kan beter zijn dan bij traditionele analoge telefonie als de onderliggende digitale dataverbinding goed is. Gebruikers van het eerste uur vonden zelfs soms de kwaliteit "te goed" omdat de lijn, door het gebrek aan ruis, 'dood' leek. Om dit op te lossen kan bij VoIP-telefoonsystemen 'Comfort Noise' worden gebruikt, hiermee wordt simpelweg een lichte ruis toegevoegd aan het telefoonsignaal.